Pages

Al-Quran Link

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

Sunday, February 6, 2011

~Suroh AL-Hijr~

Ayat ini mengandungi 99 ayat. Terhibur bila menghitung jumlah ayatnya sama dengan jumlah nama-nama Allah.

            Terpukau dengan isi kandungan ayat 16; yang bermaksud " Dan sungguh, Kami telah Menciptakan gugusan bintang di langit dan menjadikannya terasa indah bagi orang yang memandang(nya)".
            Ayat 17, "dan Kami menjaganya dari setiap (gangguan ) syaitan yang terkutuk".
            Ayat 18, "kecuali syaitan yang mencuri-curi (berita) yang dapat didengar (dari malaikat) lalu dikejar oleh  semburan api yang terang."

            Isi kandungan ayat ini menggesa kita supaya menggunakan akal fikiran agar memerhati, memikirkan, mengkaji tentang keunikan alam semesta. Ayat ini cukup tersentuh sanubari kita yang membacanya, kenapa berlaku sedemikian rupa...

            Hal ini berlaku apabila Allah berdailog dengan kita " dan menjadikannya terasa indah bagi orang yang memandangnya."Setiap sesuatu yang diciptakan oleh Allah sungguh sempurna. Kesempurnaan itulah milik Allah berbeza dengan kita sebagai manusia. Jadi nikmat yang Allah anugerahkan, iaitu nikmat penglihatan...    gunakanlah dengan sebaik-baiknya. Mudah-mudahan segala apa yang kita lihat dan perhatikan akan bertambah dekat dengan Allah. Segalanya akan dihitung sebagai pahala disisinya.

           Ayat dalam suroh ini juga membongkar rahsia kelemahan syaitan dalam menggoda manusia. Sudahlah segala rahsia langit nak diintipnya ditambah lagi dengan visinya untuk menyesatkan kita yang bergelar hamba Allah. Sedarilah kita bukan di atas title Hamba Syaitan...KITA ADALAH HAMBA ALLAH! Maka beringatlah kita sedang menuju redho Allah. Rahsianya ialah perlu kita miliki benteng pertahanan ini, iaitu miliki sifat IKHLAS.

         Ayat yang dimaksudkan ialah ayat 39 dan 40. Yang bermaksud "Ia Iblis berkata, Tuhanku, oleh kerana Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, aku pasti akan jadikan (kejahatan) terasa indah bagi mereka di bumi, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hambaMu yang terpilih di antara mereka (memiliki sifat ikhlas).

          Hingga berjumpa lagi. Semoga Allah menurunkan taufik dan hidayahNya kepada kita semua.Amin.

1 comment:

suomn said...

saya suka cara ustazah bercerita...
harap ustazah boleh kongsi lebih banyak ilmu..
Wasalam
-syihan @ http://syihanf.blogspot.com