Pages

Al-Quran Link

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

Friday, March 4, 2011

Rahmat berada di bawah naungan illahi~

A~             Terfikir di benak ini,untuk sama-sama berkongsi idea tentang sebuah kehidupan yang pastinya akan berakhir dengan kematian. Selagi hayat dikandung badan, selagi itu nadi kita bernafas di atas nikmat Iman dan nikmat Islam. Alangkah indahnya sebuah kehidupan andai sentiasa hidup ini berpada dengan apa yang ada dan berusaha menyumbang saham pelaburan di akhirat. Benarlah maksud hadis nabi, dunia sebagai ladang ke akhirat. Persinggahan kita kini hanya sebentar cuma, apalah yang perlu dibanggakan dengn harta yang menggunung andai tidak dimanfaatkan ke arah kebaikan.
             Dunia sebagai ladang untuk kita memunggut hasil di akhirat kelak. Apalah ertinya sebuah penyesalan andai tidak disalurkan kebajikan dengan keimanan. Mari kita berkongsi muhasabah ini, untuk mentajdidkan (memperbaharui) iman di dada. Tiada gunanya juga ilmu yang tinggi melangit andai tidak digunakan untuk mempertingkatkan ketaqwaan kepada Allah. Turutilah nurani dengan zikrullah dan lazimilah lisan dengan istighfar(mohon keampunan) kepada Nya.
            Renung sejenak, sebenarnya kita tidak bersendiri dalam kehidupan ini, sedar atau tidak kita sentiasa disapa dan diperhati oleh yang memiliki alam semesta ini. Oleh itu, setiap hajat yang kita mohon sentiasa didegariNya. Subhanallah terasa menitis air mata membasahi pipi tanpa disedari...segala permohonan kita didengari dan dimakbulkanNYa. Semoga kita sentiasa di bawah payungan kasih sayang daripadNya. Amin Ya Rabb.~ Wailalliqa'

No comments: