Pages

Al-Quran Link

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

Saturday, June 25, 2011

~Isra' Mikraj nabi~

                      
     Saban tahun kita menyambut isra'dan mikraj nabi... adakah kita menyelami dan merenungi jauh-jauh disudut sanubari sana...bahawa ada Pencipta Yang Maha Agung mengatur segala-galanya.

     Pertama; peristiwa ini menguji keyakinan kita. Ketika nabi kematian bapa saudaranya danisterinya Khadijah binti Khuwailid, dapat dirasainya nabi kehilangan sesuatu, maka Allah mengembirakannya dengan diisra' mikrajkan.Perjalanan nabi ini diperlihatkan kepada nabi, berbagai peristiwa dan gambaran tentang balasan baik dan buruk serta difardukan solat lima waktu. Peristiwa ini dibenarkan oleh sahabatnya yang mulia, iaitu Saidina Abu Bakar.

    Kedua; peristiwa ini dapat melihat tentang  kekuasaan Allah menciptakan alam semesta yang luas, tak dapat  dihitung oleh manusia dengan menggunakan mata kasar. Perkiraan itu juga dihitung dengan kelajuan cahaya (1 saat bersamaan 300,000 km). Andai di bumi kita mengira dengan menggunakan kilometer manakala di angkasa dinilai dengan kelajuaan cahaya. Rasulullah dimikrajkan ke suatu tempat yang tinggi iaitu di Sidratulmuntaha tanpa rasa dadanya sempit. Subhanallah. Kalau dihitung jarak perjalanan daripada satu cakerawala ke satu cakerawala yang lain mengambil masa 10 juta tahun cahaya.

    Cuba kita bayangkan bagaimanakah dengan kemampuan akal kita melalui penciptaan teleskop dan menghantar satelit ke angkasa mampu mendabik dada, aku dah banyak ilmu dan lari daripada beriman kepada Allah. Peristiwa ini kalau dikaji oleh orang bukan Islam, mampu membuka minda dan sanubari mereka untuk beriman kepada Allah sekaligus melihat tentang kekuasaanNya. Bersegeralah kita mengejar keampuan Allah, 1400 tahun yang lalu sudah dikhabarkan di dalam dusturNya, yakni Al-Quran, sudah hampir berlakunya kiamat sedangkan manusia dalam kelalain dan mereka berpaling, yang tersurat dalam ayat pertama suroh Al-Anbiya'. Kita tiada masa lagi untuk bertangguh dalam mengejar maghfirah Allah.  

No comments: