Pages

Al-Quran Link

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

Sunday, January 8, 2012

Menyuntik semangat baru~

Bismillahirrahmanirrahim...Semoga apa yang bakal ditulis ini mendapat ilham yang baik daripada Allah s.w.t. Fokus yang cuba dipaparkan di sini adalah, bagaimana untuk menerapkan sifat istiqamah dalam diri setiap muslim dengan terus melakukan ibadah tanpa rasa jemu.


1. Ingat dalam minda siapa kita sebenarnya. Soalan ini sudah cukup untuk membangkitkan rasa perlu untuk kita beribadah kepadaNya. Hanya orang yang sombong saja tidak nampak dengan mata hatinya siapa dirinya yang sebenar. Andai kita mengimbau sejenak ketika kita berada dalam kandungan ibu... siapa menduga kita mampu berjalan setegap ini. Gunalah akal yang dikurniakan olehNya dengan semampu yang mungkin, nescaya kita akan menemui jalan yang benar. Ketika itu rasa gementar dalam jiwa dan rasa masa yang ada tak cukup untuk kita gunakan ke arah yang berkualiti.


2.Nikmat yang datang dari mana sumbernya.Soalan ini juga tak mampu diri kita yang lemah ini untuk mendabik dada, mengatakan kita yang berusaha dengan tulang empat kerat kita. Segala kekayaan dan kesenangan yang kita miliki akan berakhir juga setelah kita memghembuskan nafas yang terakhir. Apa yang bakal dibawa kelak adalah bekalan amalan di dunia. Masih berat lagikah kaki yang yang dikurniakan juga oleh Allah untuk terus melangkah ke masjid dan terus tunduk sujud kepadaNya. Andai tiada kita miliki kekuatan untuk bangun dari tidur, subhanallah ketika itu hati akan menyesal setelah nikmat yang dikurniakan sebelumnya tidak dimanfaatkan dengan baik. Ayuh marilah kita terus beristigamah, menadah tangan yang tak lekang daripada melakukan dosa-dosa kepadaNya untuk terus bertaubatdan beribnadah.


Wailalliqa'.

No comments: