Pages

Al-Quran Link

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

Monday, April 4, 2011

Berakhir sudah~

      F~ Alhamdulillah, tanggal 4.4.2011, bermulalah pertandingan merekacipta satelit  yang diadakan di Unit Penyelidikan Falak dan Sains Atmosfera(USM). Enam kumpulan berentap dalam pertandingan tersebut. Mudah-mudahan pertandingan ini dapat membuka satu lembaran baru dalam meneroka ilmu falak, benarlah hadis nabi bermaksud"siapa yang berusaha mencari ilmu Allah akan mudahkannya jalan menuju ke syurga".

     Peserta daripada pelajar tingkatan tiga bertanding pada kali ini. Alhamdulillah , mudah-mudahan mereka berjaya ke pusingan seterusnya pada 13.4.2011 di Komtar sempena Hari Terbuka Falak Peringkat Negeri nanti. Sebenarnya ilmu yang kita gali dan cari masih perlu diterokai.Akhir destinasi kita dapat mendekatkan diri dengan Allah, pemilik alam semesta ini.

     Persaingan agak sengit juga, namun kesungguhan untuk menghasilkan satelit di masa depan mesti direncanakan baik-baik. Lihat saja tatkala kita baru merdeka, Rusia telahpun melancarkan satelitnya yang pertama. Agak mencabar juga, bagi negara kita untuk memperbanyakkan satelit astronomi di negara kita, Malaysia. Manalah kita tahu suatu hari nanti model yang dihasilkan oleh anak-anak SMKA Al-Irshad dapat dilancarkan. Amin. Waillaiqa'.

2 comments:

Ustazah Siti Alawiyah said...

Alhamdulillah peserta mendapat nombor 3.

Ustazah Siti Alawiyah said...

Tak disangka bila keputusan diumumkan, kami mendapat nombor 2